فحص مخزون التوبيض

تلخيص الموضوع

وسائل فحص🔎 مخزون المبيض 🥚والتحاليل💉 اللازمه لذلك
إزاي 🤔تعرفي مخزون المبيض🥚 بتاعك كويس ولا لاء … يعني المبيض 🥚بتاعك فيه كميه بويضات 🥚كتير⬆️ ولا بويضات🥚 قليله⬇️.

مَش عايزين ندخل علامات التبويض الجيد بمخزون المبيض ( ممكن يبقى في علامات تبويض جيده✅ (ودي انا اتكلمت عنها في بوست سابق ) لاكن المخزون ضعيف ❌والعكس صحيح ممكن يكون المخزون كتير ⬆️جداً بس مفيش❌ تبويض🥚 خالص زي في حاله التكيسات).

ماهي🤔 أختبارات⚗️ مخزون المبيض🥚؟
– السن👩🏻🧑🏻👩🏻‍🦱📈
– هرمون🧬 ال F.S.H
– ال A.M.H
– عدد الحويصلات البدائيه الموجوده في المبيض🥚


١- السن: ربنا خلق الستات👩🏻 بعدد ثابت من البويضات 🥚وبالتالي بالمنطقي ان كل ما سن الست كبر 📈⬆️عدد البويضات 🥚إلي أتبقت في المبيض قل📉… علميا أن أعلى نسبه📈 للخصوبه في عمر الست من ٢٠ إلى ٣٠ سنه …. من ٣٠ إلى ٣٥ سنه الخصوبه بتقل📉 ولكن بنسبه بسيطه … من ٣٥ إلى ٤٠ سنه الخصوبه بتقل 📉بنسبه ملحوظه وبعد ال ٤٠ بتكون قليله جداً📉 … وبالتالي هنقول أن فرص الحمل بتقل 📈كلما تقدم السن📈 .


٢- تحاليل ال F.S.H: هرمون🧬 بيطلع من الغده النخاميه الموجوده في المخ🧠 عشان تروح على المبيض وتعمل تبويض🥚 … بتتقاس📏 بتحاليل💉🔬 دم في اليوم ال ٢ او ال ٣ او ال ٤ من الدوره🩸📆🗓 لو طلع نسبته اكتر📈 من ١٢ دا معناه أن المخزون قليل📉.


٣- تحاليل💉 ال A.M.H : ودا مهم برضوا بيتقاس في الدم💉🩸 ولو طلعت نسبته أقل📉 من ١ دا دليل على ان المخزون قليل⬇️.
ال A.M.H فيه ميزه عن ال F.S.H :
– بيتقاس في أي يوم🗓 في الدوره🩸 مَش شرط ٢ /٣/ ٤ يوم .
– نسبه دقته👌🏻 أعلى⬆️ من ال F.S.H.
– لازم يتعمل في معمل🔬⚗️ جيد يكون بيعمل التحاليل🔬 بحاجه اسمها (second generation ) الجيل التاني من التحاليل … لانه تحاليل🔬 حساس جداً و أي لخبطه بتطلع نتايج غلط❌.


٤- ال AFC أو عدد الحويصلات البدائيه في المبيض: ودا بنعرفه في بدايه الدوره🩸 عن طريق السونار نعد كور صغيره اسمها البويضات البدائيه إلى هتكبر ويحصل منها تبويض كل ما عدد البويضات البدائيه كان كبيره ⬆️دا دليل أن المخزون كويس👌🏻 ( لازم تتقاس📏 وقت الدوره🩸 / لازم تتقاس 📏عن طريق دكتور 👨🏻‍⚕️مختص عشان يطّلع عدد صح✅).