الولادة بدون ألم

تلخيص الموضوع

الولاده🤰🏻 بدون❌ ألم 😫( طبيعي او قيصري)
 

 
انا إن شاء قربت أولد🤰🏻 بس خايفه 😰
من الولاده وعايزه ولاده بدون❌ ألم😫 (من اكتر الأسئله⁉️ إلي بتتسئلنا)- البوست دا هيعرفنا الوسائل المختلفه للولاده بدون❌ ألم😫.
 
◀️ وسائل الولاده🤰🏻 بدون ❌ألم 😫في الولادة الطبيعية:
أول ما الست يبداء عندها الطلق ويبداء الرحم ينقبض عشان ينزل البيبي👶🏻.
 
أحسن طريقه وأشهر طريقه بنستخدمها عشان الولاده🤰🏻 بدون❌ ألم 😫هي ( حقنه💉 الابيديورال) هي عباره عن حقنة💉 بسيطة جداً بتتاخد في الضهر مجرد ما بتاخديها السحر🪄 بيحصل وهتلاقي وجع 😫الولاده 🤰🏻اختفى ( مش هتحسي بطلق او اي وجع😫 / النص التحتاني منمل ومش هتحسي ❌بأي ألم😫).

ميزه حقنه 💉الابيديورال انه طالع منه انبوب صغير متوصل لجهاز ، طول فتره الولاده🤰🏻 الطبيعي حتى لو فضلتي ١٠ ساعات⏳ بتولدي كل شويه بيديكي جرعة بنج / وحتى لمًا تولدي🤰🏻👶🏻 بالسلامه بيفضل الابيديورال دا شويه عشان متحسيش بأي ألم😫 عشان لو في جرح وقت خروج البيبي👶🏻 بعد الولاده متحسيش بيه.
 
◀️وسائل الولاده🤰🏻 بدون❌ ألم😫 في الولاده القيصرية:
 
– البنج 💉النصفي: كان في بوست سابق اتكلمت فيه عن بنج كلي ولا بنج نصفي ( وقلت ان البنج💉 النصفي ميزته انه بيفضل معاكي من ساعتين ل ٣ ساعات⏳ بعد الولاده🤰🏻👶🏻 مش حاسه بالجرح وأحياناً بندي بنج نصفي مع ابيديورال ).
 
– المضخه ( PCA): بيبيقى جهاز وليه زرار🔘 ( مجموعه من المسكنات والمهدئات أول ما بتخرجي من الولاده 🤰🏻👶🏻بتبداء تشتغل وطول مانت قاعده في المستشفى 🏥مبسوطه☺️ وعامله دماغ جميله 😁 ومش حاسه❌ بوجع 😫وهتقولي ايه دا هو انا ولدت🤰🏻👶🏻 وتقدري تقومي تتمشي🚶🏻‍♀️ وتتعاملي مع طفلك 🤱🏻ودا يقدر يقعد معاكي من يوم لحد ٣ ايام🗓 وبعديها بيكون ألم 😫القيصريه قل جداً ⬇️ويمشي بشوية مسكنات💊.
 
– في دلوقتي جهاز جديد مدور كده طالع منه انبوب رفيع بيدخل جوه الجرح وبيفضل مفعوله ٥٠ ساعه ⏳يعني اكتر⬆️ من يومين🗓 بيقعد بعد القيصرية طول الوقت الجهاز دا بيضخ بنج💉 في مكان الجرح وهتلاقي نفسك بعد القيصريه مفيش ألم 😫حتى مكان الجرح مفيش ألم.
 
– تاب بلوك (TAB BLOCK ): دا أقلهم ⬇️في الإستخدام ودا عباره عن حقن 💉مواد مخدره في طبقه معينه في البطن بحيث انها تشل احساس الأعصاب إلي وصله لمكان الجرح فيبقى كل جسمك حاسه بيه بس مكان الجرح متخدر.
 
طب انهي طريقه أفضل👌🏻 في القيصريه: لازم تقعدي تتنقشي مع الدكتور👨🏻‍⚕️ بتاعك أنهي وسيله فيهم أفضل 👍🏻ليكي .. أنهي أنسب ليكي وانهي وسيله فيهم هتبقى أنسب لجسمك🤰🏻 .
Shopping Basket

تسجيل الدخول

إنشاء حساب