ربط عنق الرحم

تلخيص الموضوع

ربط🪢 عنق الرحم (Cerclage) – هل ينفعك 👍🏻أم يضرك👎🏻🤔؟
 
 
يعني ايه ربط 🪢عنق الرحم ؟
فكرة ربط🪢 عنق الرحم اننا نمنع❌ الطلق المبكر⬇️👶🏻 والولادة المبكرة (بنجيب الخيط🪢 بتاعنا وبنربط عنق الرحم وبندخل بالأبره بالخيط عشان نعدي بالخيط للناحيه التانيه ونربط ونقفل القناة بتاعة عنق الرحم بحيث عنق الرحم ميفتحش مع الولادة🤰🏻 ) والربط 🪢بيحصل عن طريق المهبل احنا مبفتحش البطن.
 
ايه إلي محتاجين نعرفه عن ربط🪢 عنق الرحم؟
– الربط🪢 بيقلل ⬇️من فرصه الولادة المبكرة⬇️👶🏻 مش بيمنع ❌الولادة المبكرة(في مفهوم كده منتشر بين الناس ان الست إلي عاملة ربط🪢 لا يمكن يحصل ولادة طبيعي بس الكلام مش صحيح هو فقط بيقلل من فرص الولادة الطبيعه ).

– الربط 🪢ممكن يتعمل في الشهر الثالث🗓 والخامس 🗓( مش الشهر ال ٣ بس) طبيبك 👨🏻‍⚕️بيبص على عنق الرحم مرتين في الشهر الثالث والخامس لو شايف ان عنق الرحم محتاج يتربط 🪢يربطه … في ستات بيبقى عنق الرحم تمام في الشهر الثالث بس لما البيبي👶🏻 بيبداء يكبر والبيبي بيثقل ونلاقي عنق الرحم عندها ضعف او قصر ساعتها بتحتاج الحالة دي ربط🪢 في الشهر 🗓الخامس.

– الربط🪢 غير مستحب❌ للتوأم👶🏻👶🏻 ( لان الربط 🪢للتوأم هو نفسه إلي ممكن يجيب ولاده مبكره مش يمنع الولاده المبكرة).

– الربط🪢 غير لازم إذا كان الحمل🤰🏻 عن طريق الحقن المجهري( الحمل المجهري والحمل الطبيعي مفيش فرق بينهم لو في حاجه للربط 🪢بنربط ولو مفيش حاجه للربط🪢 مبنربطش).
 
ايه بقى الحالات إلي لازم نربط🪢 فيها🤔؟
– إذا كان عنق الرحم قصير ( يتم قياس 📏عنق الرحم عن طريق السونار ويفضل السونار المهبلي / بنقيس 📏عنق الرحم بيبقى ليه مقياس 📏محدد على أساس القياس📏 دا بنحدد عنق الرحم عندك قصير فأنت عرضه الولادة👶🏻⬇️ المبكرة يبقى نعمل ربط🪢).

– إذا كان هناك ولادة مبكرة👶🏻⬇️ سابقة بسبب عنق رحم ضعيف لما بتيجي تحمل🤰🏻 تاني بنربطلها 🪢ومن بدري في الشهر الثالث🗓.

– إذًا كان هناك ولاده مبكرة👶🏻⬇️ متكررة ٣ مرات أو أكثر حتى لو عنق الرحم غير ❌ضعيف.
 
ليه مبنربطش🪢❌ عنق الرحم أحتياطي؟
لان ربط 🪢عنق الرحم زي ما ليه فوائد فأيضاً ليه أضرار .
– الربط بدون ❌سبب علمي🔬 قد يؤدي إلى ولادة مبكرة👶🏻⬇️.
– لقدر الله ممكن يجيب عدوى للست🤰🏻 والعدوى تفتح كيس الميا💦 إلى حوالين البيبي👶🏻(فالربط بدون سبب قد يسبب ثقب في كيس الماء💦).

فمفيش حاجه أسمها أنا هربطلك🪢 أحتياطي (أربط🪢 لما يكون العلم 🔬والكتب 📚والأبحاث 🔎بتقول أن الربط🪢 هيفيدك 👍🏻وألا هكون أنا إلي بضرك👎🏻).
 
أمتى🗓 بنفك الربط🪢🤔؟
مع الولاده 🤰🏻( لو أنت هتولدي قيصري يوم الولاده القيصرية الدكتوره 👨🏻‍⚕️بتفكلك الربطه 🪢بتاعة عنق الرحم)

لو أنت هتولدي 🤰🏻طبيعي اول ما يجيلك الطلق تروحي على المستشفى🏥 ويفكولك الربط ❌🪢أو في دكاتره 👨🏻‍⚕️بالنسبالة أول ما تدخلي التاسع🗓 فخلاص كده هو متطمن عليكي مفيش ولادة مبكرة👶🏻⬇️ فأول ما تدخلي التاسع🗓 يفكلك الربط🪢❌ .

رزقكم الله بالذرية الصالحة❤️