أسباب نقص مخزون التبويض

تلخيص الموضوع

أسباب نقص⬇️ مخزون المبيض 🥚وأمراضه وكيفيه 🤔الكشف 🩺عنها

– السن : الست👩🏻 ربنا خلقها عندها عدد ثابت من البويضات🥚 مَش زي الراجل👨🏻 بيقدر يصنع حيوانات منويه من ساعة البلوغ 👦🏻.. وقت البلوغ👩🏻‍🦱 عند الستات بيبقى تقريباً عندها ٤٠٠ ألف بويضه 🥚ومع كل دوره شهريه🩸 بيطلع منهم جزء وبالتالي من المنطقي مع تقدم⬆️ سن الست 👩🏻مخزون المبيض🥚 بيكون قل⬇️…. أكتر وقت ⏰بيكون قل⬇️ فيه مخزون المبيض هو بعد سن الأربعين.

– مرض البطانه المهاجره : دا بيجي في صوره أكياس دمويه 🩸على المبيض والأكياس الدمويه 🩸دي بتفضل تاكل وتدمر في المبيض وتقلل ⬇️المخزون بتاعه.. وبالتالي وقت أكتشافه لازم علاجه بدري جداً قبل ما المخزون يخلص⌛️.

– العمليات الخاطئه❌ إلي بتتعمل في المبيض: أي عمليه في المبيض بتتعمل بصوره خاطئة ❌ممكن تأثر على المخزون زي عمليه استئصال الأكياس بصوره خاطئة❌ .. بتشيل معاه جزء من النسيج بتاع المبيض وبتقلل ⬇️معاها المخزون…. عمليه التثقيب إلي بتتعمل بالمنظار🔬 في مرض التكيسات لو أتعملت في غير محلها بتضعف ⬇️المخزون.

– الأجسام المضاده: بتبقى حاجات وأجسام صغيره في المناعه بتاعة الست 👩🏻بس بدل ما تفيدها بتهاجم المبيض وبتدمر البويضات إلي جواها و بتقلل⬇️ المخزون ودي بنعرفها عن طريق تحليل 💉دم 🩸بنقيس 📏فيها مستوى الأجسام المضاده .

– التدخين🚬 : مع الأسف عشان أحنا بنشوف ستات 👩🏻بتدخن🚬 أو بتشرب شيشه وخلفت 👶🏻فبنعتقد أن التدخين 🚭مبيأثرش على المبيض ودا غلط❌ … التدخين🚬 بيدمر المبيض وبيموت البويضات و بيجيب سن 📆أنقطاع 🚫الدوره🩸 بدري وبقيه البويضات🥚 الموجودة جودتها قليله⬇️.

– الإشعاع☢️ والكيماوي☣️ لقدر الله : لو لقدر الله في تاريخ📆 مرضي قبل كده عن السرطان والست 👩🏻كانت أخدت إشعاع☢️ أو كيماوي☣️ دا بيدمر 🏴‍☠️المبيض وبيدمر المخزون إلي فيه عشان كده دلوقتي ممكن قبل ما تاخد إشعاع☢️ أو كيماوي☣️ تسحب البويضات🥚 أو حتى نشيل المبيض ذات نفسه لحد ما تاخد الإشعاع☢️ أو الكيماوي☣️ وبعدين نرجعه تاني .

– خلل في الماده الوراثيه : زي مرض (turner syndrome ) مبيكنش أصلا أتخلق ❌فيه بويضات🥚 أو مرض (vginal x syndrome) البويضات إلي فيه بتتكسر في سن بدري جداً ودا مبنشخصهوش غير لما بنعمل تحاليل الماده الوراثية.

بعد كل الأسباب دي في كتير من الستات 👩🏻إلي عندهم نقص ⬇️مخزون المبيض 🥚مبنبقاش عارفين السبب أيه هو … العلم 🔬حتى الأن مكشفش كل الأسرار .

Shopping Basket

تسجيل الدخول

إنشاء حساب